YOGAKLASSER

Nivå 1/ Introduktionskurs

Du som är nyfiken på yoga, vill träna yoga, vill veta vad yoga kan ge. Alla är välkomna på en introduktionskurs där du får lära dig grunderna i Iyengar yoga genom att praktisera yogaställnignar, asanas. All yogautövning anpassas efter din kropp och dess unika utmaningar och förutsättningar. 


Nivå 1-2

Du har gått en introduktionskurs eller har tränat andra typer av yoga, hatha eller ashtanga. Stor vikt läggs vid de stående ställningarna samt introduktion av sittande ställningar, vridningar, bakåtböjningar. Vi introducerar axelståend och evnetuellt huvudstående på denna nivå. Denna kurs är ganska omfattande och kan med fördel gås flera terminer.

 

Nivå 2 och nivå 2-3 

Nu introduceras fler avancerade ställningar som intensivare bakåtböjningar, framåtfällningar och vridningar. Handstående, hand-, arm-balanserande introduceras och vi fördjupar kunskaperna i de tidigare ställningarna.


Du får träna dig i att stå på huvudet en längre tid och meditationsställningar som padmasana, sk lotus. På denna nivå utforskas den meditativa delen av yogan mer. Pranayama, andningsmeditation är ett inslag i klasserna.


För att delta på nivå 2-3 förväntas du kunna stå på huvudet och axelstående i 5 minuter.


Gravidyoga

Du som är gravid i den andra eller tredje trimestern, efter den 12 graviditetsveckan, kommer i den här kursen få stärkande och stabiliserande yogapraktik. Yogan både stärker upp muskulatur och underlättar din hållning, och hjälper dig att kunna slappna av. I yogan finns ett fokus på att bredda och förlänga och skapa plats i kroppen för ett fritt flödande andetag och i den gravida kroppen verkar detta även hjälpsamt för att skapa plats för barnet. Andetaget får ett specifikt fokus och övas i pranayama; andningsmeditation i de avslappnande yogaställningarna vilket är lugnande och ger en effekt direkt och även över längre tid. Det är också en hjälpsam övning att ha med sig till förlossningsskedet.


Återhämtande, lättyoga

Här är fokus på att i en lugnare takt göra yoga ställningarna med hjälp av stöd och hjälpmedel. Passar dig som önskar mera återhämtning och att inte vara så fysiskt aktiv. 

Ord från en deltagare:

Avsätt en timme för yoga och utmana din kropp som kanske ger dig ett bättre samarbete med din kropp.  Du kommer succesivt uppleva mer smidighet, flexibilitet och styrka. Det kan hända att du som jag kan kommer in i the flow då kroppen skrattar och du vill inget annat än ha mer av Iyengaryoga. Nej detta är ingen sekt, det är bara så tillfredsställande att uppleva att kroppen håller och bär dig. Du kan till och med komma tillbaka till din barndoms känsloupplevelser i kroppen då du bara hade den helt självklart och bara skrattade.

Majornayoga Majorsgatan 4, i Linnéstaden Göteborg

mail. yoga@majornayoga.se

tel. 073 3777477 och 070 3631410

Majornayoga, Företag: YogaCillaSara organsationsnummer: 969796-9666 godkänd för F-skatt SE969796966601